مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

تعداد کمی از این مسئله آگاه هستند که کدام نوع روغن رشد موها را بهبود می‌بخشد. برای مثال روغن نارگیل محصول خوبی برای مراقبت از موها به شمار می‌رود و به حفظ درخشندگی و سلامت موها کمک می‌کند. ولی، روغن نارگیل به اندازه‌ی روغن‌های مخصوص دیگر برای رشد موها مفید نیست. روغن‌های اساسی مخصوصی وجود دارند که فولیکول‌های مو را تحریک می‌کنند و این به نوبه‌ی خود رشد موها را افزایش می‌دهد.

روغن رزماری نه تنها برای رشد موها مفید است بلکه همچنین خارش پوست را برطرف می‌کند. روغن رزماری گردش خون در پوست سر را افزایش می‌دهد. افزایش گردش خون به تغذیه‌ی موها و همچنین مبارزه با شوره‌ی سر کمک می‌کند. استفاده از روغن رزماری به زنان باردار و همچنین افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند توصیه نمی‌شود.

روغن اسطو خودوس علاوه بر اینکه آنتی باکتریال است، دارای خاصیت تجدید کننده نیز هست که آن را برای درمان مشکلات پوست و پوست سر مانند مانند شوره‌ی سر ، خارش و ریزش مو ایده آل می‌سازد. استفاده از روغن اسطو خودوس با روغن‌های اساسی دیگر نتایج قابل توجهی برای رشد موها دارد.

روغن جوجوبا یکی از مشهورترین و شناخته شده‌ترین روغن‌ها برای درمان طبیعی ریزش مو است. علت مشهور بودن روغن جوجوبا این است که روغن جوجوبا را می‌توان به آسانی با روغن‌های دیگر مانند روغن نارگیل مخلوط کرد و برای کسانی که از ریزش مو رنج می‌برند نتایج شگفت انگیزی دارد. روغن جوجوبا روغن حامل خوبی است که روغن‌های دیگر را می‌توان با آن مخلوط کرد. روغن جوجوبا اغلب با روغن رزماری در محصولات مختلف مراقبت از مو استفاده می‌شود. ترکیب این دو روغن برای نرم کردن موها بسیار مؤثر است.

روغن ریحان یک روغن اساسی دیگر برای درمان و رشد موهاست. استفاده از مخلوط روغن ریحان با شنبلیله گردش خون به بافت موها را افزایش می‌دهد که این به نوبه‌ی خود باعث افزایش رشد موها می‌شود. خواص آنتی اکسیدانی این گیاه برای پوست سر و فولیکول‌های مو مفید است. روغن ریحان به عنوان مرطوب کننده عمل می‌کند و باعث درخشندگی موهای خشک می‌شود.

روغن درخت چای به خاطر خواص ضد ویروسی و ضد عفونی کننده خود به طور گسترده برای درمان مشکلات مختلف مانند آنفولانزا ، زگیل ، بریدگی‌ها و کبودی‌ها و همچنین برای درمان مشکلات پوست و پوست سر مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن درخت چای برای درمان شوره‌ی سر بسیار مفید است. استفاده از روغن درخت چای با روغن جوجوبا یا روغن‌های حامل دیگر راه حلی مؤثر برای ریزش مو است.
علاوه بر روغن‌های فوق‌الذکر، روغن‌های اساسی و گیاهی دیگری نیز وجود دارند که برای رشد موها مفید هستند.
چوب سدر – نعناع
بابونه – مریم گلی
لیمو – آویشن
زیتون – آرنیکا
استفاده از روغن‌های اساسی
برای شروع به 10 میلی‌لیتر روغن حامل نیاز دارد تا روغنی را که می‌خواهید استفاده کنید با آن رقیق کنید. بیشتر روغن‌های اساسی به عنوان روغن حامل نیز عمل می‌کنند.
4-5 قطره از روغن اساسی که انتخاب کرده‌اید را با روغن حامل مخلوط کنید.
مقداری از مخلوط را بردارید و پوست سر خود را با آن ماساژ دهید.
از ماساژ دادن محکم موها خودداری کنید زیرا، این کار ممکن است به موها آسیب بزند.
تا حد امکان اجازه دهید مخلوط روی موها باقی بماند; توصیه می‌شود قبل از خواب از روغن استفاده کنید. صبح روز بعد موهای خود را با شامپوی معمولی بشویید.
اگر چه همه‌ی این روغن‌ها مفید هستند ولی، استفاده از برخی از آن‌ها ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. بنابراین، بهتر است قبل از استفاده از این روغن‌ها با پزشک متخصص مشورت کنید.